Is dit rechtvaardig?
Eerst stelt de leerkracht duidelijke deadlines op. Bij het
opstellen van deze deadlines vind ik dat de leerkracht al moet bespreken met de
leerlingen welke sancties er zijn voor diegene die hun taak laattijdig
indienen. Dan kan er zich achteraf geen discussie voordoen opdat de leerkracht
het misschien niet gezegd zou hebben. Jongeren zouden al voldoende stiptheid en discipline moeten
bezitten om hun taak tijdig af te geven. Zo niet, vind ik dat een nul een
gepast resultaat is.
Als de leerkracht gewoon de taken die te laat zijn binnen
gebracht zou aanvaarden, dan is het onfair voor de leerlingen die wel hun taak
tijdig indienen. De leerlingen gaan gedemotiveerd zijn. Ze gaan volgende keer minder hun best doen en geven
misschien ook te laat af omdat het toch wordt toegelaten.
Natuurlijk moeten we wel een klein beetje rekening houden
met bepaalde omstandigheden. Zoals bij langdurige ziekte, overlijden van iemand,
scheiding,… is het mogelijk dat iemand zijn/ haar taak niet op tijd afkrijgt.
Ik vind dat het kan, maar dat je dan wel de docent ook tijdelijk moet
verwittigen en hiervoor een regeling moet treffen.
Grondhouding
aannemen: In deze situatie is het belangrijk
dat we onszelf blijven. Ik wijk niet van mijn waarden en normen af, want dan
ben ik nep. Ik moet me tonen zoals ik echt ben. Door met de leerling te praten
en naar mogelijke oplossingen te zoeken, gaat de leerling mij misschien beter
aanvaarden. Door te luisteren naar wat de jongere te zeggen heeft en rekening
te houden met zijn thuissituatie, toon ik empathie.
Dialoog voeren: Door een conversatie tussen leerling-leerkracht onstaat er een dialoog.
Deze is belangrijk om de situatie langs twee kanten beter te begrijpen.
Situatie
analyseren: We kunnen uitzoeken door welke
reden de leerling zijn taak te laat heeft ingediend. Is dit een geldige reden
of verzint hij/ zij zomaar wat? Zou dit dikwijls gebeuren bij deze leerling of
was het een uitzondering en kwam het echt door de omstadigheden die een rol
speelden? En nog belangrijker is of de docent op de hoogte was of de leerling
zijn taak te laat zou binnenbrengen.
Zoeken naar
handelingsmogelijkheden: We kunnen ons afvragen welke
mogelijkheden er nog waren. Misschien kon de leerling zijn taak in de
avondstudie maken. Of misschien kon de docent minder punten geven voor
zijn/haar taak. Een strafstudie zou misschien aan de orde zijn.
Effecten
inschatten: Misschien is het voor de leerling
nu nog niet echt een probleem dat hij/zij een taak te laat afgeeft. Maar naar
later toe wordt dat zonder twijfel wel een probleem. Een paar voorbeelden
hiervan zijn de autokeuring, belastingen betalen, te laat komen op
vergaderingen,… De jongeren moeten nu al leren dat ze conqesuent moeten omgaan
met zulke zaken. Ze moeten weten dat je niets kan bereiken met op een stoel te
zitten en te wachten, maar wel met actie te ondernemen. Als we de jongeren dat
niet van in het begin leren, wordt dat naar later toe een probleem.
Intuiëties
uitspreken: Ik vind dat je niet op gevoel moet
handelen als het over de deadlines gaat. Die zijn strikt en daar moeten de
leerlingen zich aan houden. Uitzonderingen zijn bv. ziekte, overlijden,… Voor
het nakijken van de taak en bij de puntentelling mogen ze wel hun intuiëtie
inzetten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten