vrijdag 31 mei 2013

Mens en medemens: Taak te laat indienen

Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.

Is dit rechtvaardig?

Eerst stelt de leerkracht duidelijke deadlines op. Bij het opstellen van deze deadlines vind ik dat de leerkracht al moet bespreken met de leerlingen welke sancties er zijn voor diegene die hun taak laattijdig indienen. Dan kan er zich achteraf geen discussie voordoen opdat de leerkracht het misschien niet gezegd zou hebben. Jongeren zouden al voldoende stiptheid en discipline moeten bezitten om hun taak tijdig af te geven. Zo niet, vind ik dat een nul een gepast resultaat is.

Als de leerkracht gewoon de taken die te laat zijn binnen gebracht zou aanvaarden, dan is het onfair voor de leerlingen die wel hun taak tijdig indienen. De leerlingen gaan gedemotiveerd zijn. Ze gaan  volgende keer minder hun best doen en geven misschien ook te laat af omdat het toch wordt toegelaten.

Natuurlijk moeten we wel een klein beetje rekening houden met bepaalde omstandigheden. Zoals bij langdurige ziekte, overlijden van iemand, scheiding,… is het mogelijk dat iemand zijn/ haar taak niet op tijd afkrijgt. Ik vind dat het kan, maar dat je dan wel de docent ook tijdelijk moet verwittigen en hiervoor een regeling moet treffen.

 


 Hier kunnen we de ethische modellen op toepassen.

Grondhouding aannemen: In deze situatie is het belangrijk dat we onszelf blijven. Ik wijk niet van mijn waarden en normen af, want dan ben ik nep. Ik moet me tonen zoals ik echt ben. Door met de leerling te praten en naar mogelijke oplossingen te zoeken, gaat de leerling mij misschien beter aanvaarden. Door te luisteren naar wat de jongere te zeggen heeft en rekening te houden met zijn thuissituatie, toon ik empathie.

Dialoog voeren: Door een conversatie tussen leerling-leerkracht onstaat er een dialoog. Deze is belangrijk om de situatie langs twee kanten beter te begrijpen.

Situatie analyseren: We kunnen uitzoeken door welke reden de leerling zijn taak te laat heeft ingediend. Is dit een geldige reden of verzint hij/ zij zomaar wat? Zou dit dikwijls gebeuren bij deze leerling of was het een uitzondering en kwam het echt door de omstadigheden die een rol speelden? En nog belangrijker is of de docent op de hoogte was of de leerling zijn taak te laat zou binnenbrengen.

Zoeken naar handelingsmogelijkheden: We kunnen ons afvragen welke mogelijkheden er nog waren. Misschien kon de leerling zijn taak in de avondstudie maken. Of misschien kon de docent minder punten geven voor zijn/haar taak. Een strafstudie zou misschien aan de orde zijn.

Effecten inschatten: Misschien is het voor de leerling nu nog niet echt een probleem dat hij/zij een taak te laat afgeeft. Maar naar later toe wordt dat zonder twijfel wel een probleem. Een paar voorbeelden hiervan zijn de autokeuring, belastingen betalen, te laat komen op vergaderingen,… De jongeren moeten nu al leren dat ze conqesuent moeten omgaan met zulke zaken. Ze moeten weten dat je niets kan bereiken met op een stoel te zitten en te wachten, maar wel met actie te ondernemen. Als we de jongeren dat niet van in het begin leren, wordt dat naar later toe een probleem.

Intuiëties uitspreken: Ik vind dat je niet op gevoel moet handelen als het over de deadlines gaat. Die zijn strikt en daar moeten de leerlingen zich aan houden. Uitzonderingen zijn bv. ziekte, overlijden,… Voor het nakijken van de taak en bij de puntentelling mogen ze wel hun intuiëtie inzetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten